Friday, July 15, 2011

Tiga Tanggungjawab :)

Terdapat tiga tanggungjawab yg setiap insan sepatutnya titikberatkan dan adakala terlepas pandang.
Ingatan dan pesanan untuk diri saya juga :)

1) Tanggungjawab terhadap Allah
Tanggungjawab yg paling utama. Antaranya melakukan apa yg disuruh dan meninggalkan apa yg dilarang. Sentiasa tunduk dan sujud kepadaNYA. Dengan iman dan percaya bahawa DIA wujud. Percaya bahawa segala yg terjadi atas muka bumi adalah atas izinNYA dan segala nikmat adalah milikNYA yg abadi. Oleh itu kita sebagai hamba hendaklah bersyukur atas apa jua yg dikurniakan :)



2) Tanggungjawab terhadap diri sendiri
Nampak mudah tetapi inilah tanggungjawab yg terkadang tak dapat ditunaikan. Paling mudah ialah apabila kita menyeksa diri sendiri contohnya membiarkan perut yg kosong tidak berisi. Kita diamanahkan untuk menjaga pancaindera dan tubuh badan yg dianugerahkan sebaik2nya. Jangan ambil dadah, jangan minum arak dan sebagainya. Jangan kelar tangan mahupun bunuh diri apabila putus cinta, tangan dan anggota badan yg diseksa akan menyalahkan kita di akhirat kelak..


3) Tanggungjawab terhadap keluarga
Tanggungjawab terhadap keluarga merangkumi ibubapa, dan adik beradik yg lain. Sudahkah kita menjalankan apa yg menjadi kewajipan untuk kita terhadap kedua ibubapa? Masihkah lagi kita menyakiti hati mereka? Sudahkah kita menyenangkan hati mereka? Sudahkah kita mendoakan untuk mereka dunia dan akhirat? Harapan ia bukanlah dilakukan sekejap2, tapi sekerap yg mampu :) Terhadap adik beradik pula, masih mengambil berat atau pun tidak? hubungan kekeluargaan itu masih utuh atau renggang? Jagalah sebaik2 yg mungkin. Tiada harta yg berharga dalam dunia ini melainkan keluarga :)

No comments:

Post a Comment